: Online PoP
-- Online PoP
-- PoP
-- Messenger
-- Ranking
-- Overig

Hoe werkt Pioneers of Peru? Pioneers of Peru is een Windows programma waarmee je online, via Internet, kunt spelen. Je kunt met minimaal 2 en maximaal 8 spelers spelen. Het spel wordt op de PC van één van de spelers gespeeld (die noemen we de host), waarop de andere spelers via hun Internet verbinding kunnen meespelen (dat noemen we joinen).

  1. De host begint. Hij kiest een map, vult zijn naam in en kiest een kleur. Vanaf dat moment kunnen andere spelers joinen (om andere spelers te vinden heb je de messenger nodig). Als er voldoende spelers zijn, start de host het spel.
  2. Wie joint, vult het IP-adres in van de PC van de host (dat wordt meestal doorgegeven via de messenger), vult zijn naam in en kiest een kleur. Vervolgens wacht hij tot de host het spel begint.

PoP installeren

Doordat de online Catan versie van Klaus Teuber binnenkort ook in het Nederlands beschikbaar komt, is ons verzocht om PoP niet langer via onze site aan te bieden... een verzoek waar we uiteraard aan voldoen. Mocht je desondanks een kopie weten te vinden, of van vrienden krijgen, wees je er dan svp van bewust dat je met een illegaal spel bezig bent!

Een PoP spel hosten

Niet iedereen kan een spel hosten! Het is niet altijd even duidelijk waarom niet, maar naar schatting 50% van alle spelers kan niet hosten - en kan dus alleen maar een spel joinen, dat door iemand anders wordt opgestart. Dat is heel vervelend en frustrerend, maar het is helaas niet anders. Dus: volg gewoon deze gebruiksaanwijzing en kijk of het werkt. Als het niet werkt, zoek dan bij Hij doet het niet! naar mogelijke oplossingen. Als je geen oplossing vindt, heb je gewoon pech en zul je niet kunnen hosten.

Om te kunnen hosten moet je eerst je IP-adres opzoeken:

  1. Klik op Start (links onderin je beeldscherm) en dan op Uitvoeren.
  2. Geef het commando: winipcfg (win95/98) - of - 'cmd /k ipconfig' (windows 2000/XP) - en - klik op de knop "OK".
  3. Je krijgt nu een schermpje met de naam IP-configuratie. Daar staat ook een regel bij met je IP-adres. Een IP-adres bestaat uit vier getallen met een punt er tussen. Alle getallen zitten tussen de 0 en de 255. Dus 217.170.18.230 is een goed IP-adres. (Waarschuwing: als je IP-adres met het getal 10 of het getal 192 begint, kun je het NIET gebruiken voor PoP: zie Hij doet het niet! voor mogelijke oplossingen).

    Vervolgens

  4. start je Pioneers of Peru op,
  5. kies je voor "Host a network game",
  6. kies je een map (die geschikt is voor het gewenste aantal spelers),
  7. vul je je nickname van wannagame in,
  8. vul je je wachtwoord in,
  9. kies je een kleur,
  10. geef je je IP-adres door aan andere spelers (daar heb je de messenger voor nodig, zie de messenger),
  11. wacht je tot er genoeg spelers zijn, en
  12. klik je op de knop "Continue".

Hier staan een paar kant-en-klare mappen die je kunt hosten. Die moet je naar de "Maps" folder kopiëren om ze te kunnen gebruiken.

Een PoP spel joinen

Om te kunnen joinen heb je eerst het IP-adres van een host nodig (daar heb je de messenger voor nodig, zie de messenger). Vervolgens:

  1. start je Pioneers of Peru op,
  2. kies je voor "Join a network game",
  3. type je het IP-adres van de host in (dat kun je zo uit zijn broadcast kopiëren en in PoP plakken),
  4. vul je je wannagame Nick in,
  5. als je een ranking partij joint vul je ook je wachtwoord in,
  6. kies je een kleur, en
  7. wacht je tot de host het spel start.

N.B. Als je de foutmelding "server connection lost" krijgt, betekent dit dat je laat bent: de host is het spel al begonnen! Je kunt héél snel een spel joinen door:

  1. Pioneers of Peru alvast te starten,
  2. te kiezen voor "Join a network game",
  3. te wachten op een goede broadcast,
  4. daar gelijk het IP-adres uit te kopiëren, en
  5. dat gelijk in de IP-ruimte van PoP te plakken

Als je dan NOG te laat bent, moet je gewoon nog even oefenen om dit sneller te kunnen :-)

Hij doet het niet!

Twee mogelijkheden:

  1. Ik krijg een foutmelding
  2. Ik kan niet hosten of joinen

1. Ik krijg een foutmelding

  • "Server connection lost":
    Je bent te laat! De host is al begonnen met het spel en je kunt niet meer joinen.

  • "Asynchronous socket error", of "list index() out of bounds", of een andere mysterieuze Windows-melding. Dergelijke meldingen hebben meestal als strekking: "er is ergens iets fout gegaan".

    Als je deze melding al krijgt voor je zelfs maar aan een spelletje PoP begonnen bent, betekent het dat er iets is dat een goede communicatie tegenhoudt. Dat kan andere software zijn (het lijkt soms alsof met name ICQ relatief veel foutmeldingen veroorzaakt), maar ook een opgelopen virus of zgn. adware en/of spyware programma's. Héél moeilijk te ontdekken waar dit door komt. Eigenlijk moet je proberen om met de Windows Taskmanager één voor één alle actieve achtergrond programma's te cancelen tot het wel lukt: dan heb je de boosdoener gevonden.
    Tip: voor je echter hieraan begint, kun je de Wannagamehelpers om hulp vragen door een postje te schrijven op het forum, met daarin een aantal gegevens die ons kunnen helpen jou te helpen:

    1. Welke errormelding krijg je?
    2. Hoe zit het met je hardware:
      - Wat voor internetverbinding (ADSL, Kabel, ISDN, Telefoonlijn) heb je?
      - Hoe zit je fysiek aan internet gekoppeld (modem / router, met een draadje of wireless)?
    3. Hoe zit het met je software:
      - Welk besturingssysteem (bv windows XP home NL) heb je draaien?
      - Welke beschermingssystemen (bv Firewall, Virusscanner, anti-spyware) heb je draaien?

    Als je deze melding krijgt als het spelletje al begonnen is, verloopt de communicatie tussen de spelers niet meer synchroon. Maar welke speler uit de pas loopt, daar kom je dus niet achter.
    Op welk moment de je deze melding ook krijgt: stop het spel en begin opnieuw - vroeg of laat kom je er achter dat de PC van één van de spelers een bepaalde actie gemist heeft. En dat loopt gegarandeerd fout: dan denkt de host-PC bijvoorbeeld dat iemand 8 kaartjes heeft en een kaartje moet weggooien, terwijl de PC van degene met "zogenaamd" 8 kaartjes, er maar 7 denkt te hebben. Dan gaan PC's op elkaar staan te wachten en maken de spelers ruzie "je moet vier kaartjes weggooien!", etc. etc.

2. Ik kan niet hosten of joinen

  • Je IP-adres klopt misschien niet:
    1. Klik op Start (links onderin je beeldscherm) en dan op Uitvoeren.

    2. Geef het commando: winipcfg(win95/98) of 'cmd /k ipconfig' (win2000/XP) en klik op de knop "OK".

      Je krijgt nu een schermpje met de naam IP-configuratie. Daar staat ook een regel bij met je IP-adres. Een IP-adres bestaat uit vier getallen met een punt er tussen. Alle getallen zitten tussen de 0 en de 255. Dus 217.170.18.230 is een goed IP-adres. (Waarschuwing: als je IP-adres met het getal 10 of het getal 192 begint, kun je het NIET gebruiken voor PoP: zie Je IP-adres begint met het getal 10 of het getal 192 voor mogelijke oplossingen).

    3. Controleer of dit IP-adres hetzelfde is als het IP-adres dat iemand ziet die bij jou wil joinen (je kunt je IP-adres hier zien).

    Als deze twee IP-adressen niet gelijk zijn, gaat er ergens iets fout: dan ziet de buitenwereld een ander IP-adres voor jouw PC (en kan jouw PC dus niet gevonden worden). Dit kan liggen aan het gebruik van een zgn. proxy-server.

    • Klik in een Internet-scherm op de optie "Extra" in je menubalk.
    • Kies de optie "Internet-opties".
    • Kies voor "Verbindingen".
    • Kies voor LAN-instellingen.
    • Als de mogelijkheid om een Proxyserver te gebruiken daar staat aangevinkt, moet je die optie uitzetten. Bevestig door op de knop "OK" te klikken tot je weer in je browser zit.

    Als de twee IP-adressen nu nog steeds ongelijk zijn, heb je een ons onbekend probleem en kun je niet hosten tot je dat probleem hebt opgelost.

  • Je IP-adres begint met het getal 10 of het getal 192:
    Dit wordt veroorzaakt doordat je PC in een netwerk zit: het "winipcfg" commando geeft je interne IP-adres in plaats van je externe adres. Nu zijn er twee mogelijkheden:
    1. Dit is de PC die ook aan het Internet gekoppeld zit: je kunt in het winipcfg scherm (met je IP-configuratie) ook de informatie van de andere adapters bekijken. Kies een andere adapter uit het dropdown menu tot je een "regulier" IP-adres ziet. Waarschijnlijk heb je nu je externe IP-adres gevonden! (N.B. Als je nog meer adapters hebt, maak dan desnoods je PC open om fysiek te controleren via welk merk adapter je aan het Internet gekoppeld bent).
    2. Dit is een PC die alleen aan je interne netwerk hangt: als je gebruik maakt van een router, valt dit meestal wel op te lossen (zie bij A href="#router">Je zit achter een router). Als je deze PC echter op een andere manier aan je Internet PC gekoppeld hebt, hangt het er maar net vanaf of je de PoP informatie op een goede manier naar je PC kunt doorsturen.

  • Je zit achter een router:
    PoP laat de overige spelers met de host PC communiceren via "poort 20931" (daardoor zorgt PoP ervoor dat andere processen die hetzelfde IP-adres gebruiken van de PoP informatie afblijven). Als je achter een router zit, kunnen de andere spelers jouw PC en jouw poort echter niet vinden - waardoor je niet kunt hosten.
    Dat moet je dus instellen. Hoe dat precies moet, is een beetje afhankelijk van de software die je bij je router gekregen hebt. Op moderne routers kun je DMZ activeren voor de PC die gaat hosten. Dan regelt de router het verder allemaal voor je. Bij de wat oudere routers moet je een "virtuele server" installeren, waarbij informatie voor externe poort 20931, via TCP, naar de interne poort 20931 van het interne IP-adres van jouw PC gestuurd moet worden.
    Dus, als voorbeeld: stel dat je het externe IP-adres 217.170.18.230 hebt, maar achter de PC zit met intern IP-adres 192.168.0.1. Dan moet je router zo worden ingesteld dat alle informatie voor poort 20931 van IP-adres 217.170.18.230 wordt doorgestuurd naar poort 20931 van IP-adres 192.168.0.1.

    Het is zelfs mogelijk om met meedere PC's achter een router te hosten: stel dat je ook een PC op IP-adres 192.168.0.2 zou hebben, kun je de router zo instellen dat alle informatie voor poort 20932 (of een willekeurige andere poort) van IP-adres 217.170.18.230 wordt doorgestuurd naar poort 20931 van IP-adres 192.168.0.2! Je moet er dan alleen voor zorgen dat iedereen die wil joinen, IP-adres 217.170.18.230:20932 aangeeft.

  • Je zit achter een firewall:
    Ook voor firewalls (incl. de standaard bij Windows XP geleverde firewall) geldt dat er geen algemeen "recept" te geven valt. In alle gevallen geldt dat poort 20931 open moet worden staan voor zowel inkomend als uitgaand TCP/IP-verkeer via het programma PoP.
    Voor de gratis firewall van ZoneAlarm geldt dat je het programma PoP moet toestaan om server te zijn, EN dat je de Internet Security Settings op medium moet zetten.

    [ Terug ]